Wiedza

Witamina D – jak ją właściwie suplementować?

Plan artykułu: 

Zakres profilaktyczny i terapeutyczny
Im więcej, tym lepiej?
Witamina D – skutki zbyt wysokiego poziomu
Prawidłowa suplementacja Witaminy D

Witamina D jest niezbędna dla naszego organizmu i bierze udział w wielu kluczowych procesach. Nie będę ich tutaj opisywać. To, na co chcę dziś zwrócić uwagę, to prawidłowa suplementacja i zrozumienie, jaki poziom D3 jest nam potrzebny. Poziom witaminy D3 w surowicy to nie wyścigi i im więcej nie znaczy lepiej.

Zakres profilaktyczny i terapeutyczny

Agresywny marketing i wszechobecne zalecenia dotyczące suplementacji witaminy D spowodowały, że przyjmuje się ją w bardzo dużych dawkach i dąży do wysokiego poziomu we krwi bez badania poziomu metabolitu 25(OH)D w surowicy. Rzadko kiedy w literaturze spotykam się z rozróżnieniem poziomów profilaktycznych (optymalnych) u osób zdrowych i terapeutycznych tej witaminy u osób z dolegliwościami (np. skórnymi). 

Jeśli jesteś osobą zdrową to poziom 45- 60 ng/ml Tobie w zupełności wystarczy. Pamiętaj, że synteza zachodzi w skórze pod wpływem promieni słonecznych i tego naturalnego procesu nie należy limitować. Nasz organizm wie co robić. 

Natomiast przy problemach zdrowotnych wyższe poziomy są wskazane – to zakresy terapeutyczne 70 – 80 ng/ml i należy je utrzymywać w trakcie trwania terapii. Receptory dla witaminy D znajdują się w każdej komórce naszego ciała. Ona jest potrzebna, aby organizm sprawnie przeprowadzał procesy metaboliczne i funkcjonowanie układu immunologicznego.  

Im więcej, tym lepiej?

Długotrwała suplementacja wysokimi dawkami bez regularnego oznaczania metabolitu 25(OH)D nie jest właściwa. Poziom potencjalnie toksyczny to około 250 ng/ml.

Dawkę należy ustalać indywidualnie po oznaczeniu poziomu we krwi. 

Dla prawidłowej syntezy D3 przez skórę istotna jest obecność WAPNIA i KWASÓW TŁUSZCZOWYCH. Zadbajcie o podaż w diecie (wapń – jogurt, kefir, mleka roślinne wzbogacane wapniem, sardynki, migdały, ser feta, oraz dla kwasów tłuszczowych – olej lniany, konopny, z wiesiołka).

Witamina D – skutki zbyt wysokiego poziomu

Zbyt duża ilość suplementowanej D3 powoduje obciążenie wątroby i nerek – to dwa organy, które uczestniczą w jej metabolizmie. Zadaniem nerek jest przekształcenie nieaktywnej formy D3 w aktywną. Przy dużej podaży, nerki dużo przekształcają i uwalniają do krwiobiegu, co może prowadzić do ich przeciążenia. 

Co jest efektem zbyt dużej ilości aktywnej D3? Obniżenie wrażliwości (regulacja w dół) receptorów dla D3. Doprowadza to do tego, że w krwi jest wysoki poziom D3, ale nasze receptory ją ignorują, nie wyłapują – bo jest jej za dużo. W związku z tym możemy doprowadzić do sytuacji, że mamy duże stężenie D3 i objawy jej niedoboru. Podobny efekt jest przy insulinooporności i nadmiernej podaży glukozy.

Nie należy się obawiać nadmiaru D3 wytworzonej pod wpływem promieni słonecznych. Półokres rozpadu witaminy D „ze słońca” jest znacznie dłuższy niż wtedy, kiedy korzystamy z wit. D jako suplementu diety.

Prawidłowa suplementacja Witaminy D

W naszym zindustrializowanym świecie, gdzie większość dnia spędzamy w pomieszczeniach i nie korzystamy z promieni słonecznych, suplementacja dobrej jakości witaminą D jest konieczna. Tak samo konieczne jest oznaczenie jej w surowicy krwi przed ustaleniem dawki i ponowne zbadanie po 3 msc. Jeśli jesteś osoba zdrową i masz poziom ok. ng/ml to taki utrzymuj. 

Przy suplementacji wit D należy dodawać witaminę K2Mk7  w dawce 100 mikrogramów. 

Czasami zawartość witaminy D3 jest na etykietach podawana w mikrogramach (ug lub mcg). Wtedy pamiętajmy, że 1000 IU= 25 ug lub 1 ug = 40 IU, lub też 1 mg = 40 000 IU (1 mg to miligram, czyli 1000 ug). 

Na ogół na rynku dostępne są witaminy D w postaci syntetycznej, ale są też witaminy w postaci naturalnej, wytwarzane z lanoliny, czyli tłuszczu znajdującego się m.in. na wełnie owiec. Witamina D z naturalnego źródła ma przewagę nad syntetyczną. Potrzeba suplementacji jest krótsza, szybciej się wchłania.

Na podsumowanie jeszcze raz podkreślę: D3 to kluczowa dla zdrowia witamina, powinna być suplementowana jeśli poziom metabolitu 25(OH)D we krwi jest niższy niż 50 ng/ml w dawce ustalonej indywidualnie przez specjalistę. Nie należy samodzielnie ustalać dawki i przyjmować suplementów „na oko”. Na początku suplementacji należy weryfikować jej skuteczność i robić oznaczenia co 2-3 msc. 

Jest różnica w poziomie profilaktycznym i terapeutycznym, ale to po przeczytaniu artykułu już wiecie :-). 

Zdrowia!

Zobacz pełną ofertę produktów

Przejdź do oferty

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Wyrażając zgodę, zgadzasz się na używanie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Privacy Settings saved!
Ustawienia prywatności

Gdy odwiedzasz dowolną stronę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w postaci plików cookie. Kontroluj swoje osobiste usługi plików cookie tutaj.


Niezbędne pliki cookie zapewniają podstawowe funkcje, takie jak bezpieczeństwo, zarządzanie siecią i dostępność. Możesz je wyłączyć, zmieniając ustawienia przeglądarki, ale może to wpłynąć na działanie witryny.

Używamy niezbędnych plików cookie, aby nasza strona działała. Chcielibyśmy również ustawić opcjonalne pliki cookie dotyczące wydajności, aby pomóc nam je ulepszyć. Nie ustawimy opcjonalnych plików cookie, chyba że je włączysz. Korzystanie z tego narzędzia spowoduje ustawienie pliku cookie na Twoim urządzeniu, aby zapamiętać Twoje preferencje.

Chcielibyśmy ustawić pliki cookie Google Analytics, aby pomóc nam ulepszyć naszą stronę internetową poprzez zbieranie i raportowanie informacji o tym, jak z niej korzystasz. Cookies zbierają informacje w sposób, który nikogo bezpośrednio nie identyfikuje. Aby uzyskać więcej informacji na temat działania tych plików cookie, odwiedź naszą stronę Prywatność i pliki cookie.

Odrzuć wszystkie usługi
Zaakceptuj wszystkie usługi