Wiedza

Trądzikowy stymulator – Kinaza mTOR

Plan artykułu: 

Czym jest mTOR?
Jak wpływa na trądzik?
Aktywatory mTOR
Blokery mTOR

Wiemy, że zmiany trądzikowe wynikają z nieprawidłowego metabolizmu. Na ten zaburzony metabolizm w dużej mierze wpływa nasza dieta. Dermatolodzy nie mogą już dłużej zaprzeczać i bagatelizować wpływu diety na naszą skórę.
W tym artykule chciałabym przedstawić cząsteczkę o skomplikowanej nazwie – mTOR. Daruję sobie naukowe wywody, ten blog to nie wykłady akademickie a konkrety dotyczące drogi do zdrowej skóry. Zatem spokojnie, nie zrażaj się i czytaj dalej. 

Kinaza mTOR to tzw. ssaczy cel rapamycyny a mówiąc po ludzku, jest to enzym, który gdy jest podwyższony, pobudza podział komórek i produkcję sebum. Nie jest to jedyne zadanie tego enzymu, ale tutaj skupiam się na jego wpływie na skórę trądzikową.

Czym jest mTOR?

Jak już wyżej napisałam to enzym, który reguluje funkcje komórek, ich wzrost, zdolność do rozmnażania się oraz zdolności ruchu. Wpływa na szlaki sygnalizacyjne (komunikacje) insuliny, IGF-1 oraz liczne czynniki wzrostu. Enzym mTOR jest wrażliwy i może być aktywowany przez BCAA (aminokwasy rozgałęzione, najbardziej leucynę), insulinę, IGF-1, ale również fosfolipidy i stres oksydacyjny.

Jak pobudzanie mTOR wpływa na trądzik?

Warto zdawać sobie sprawę jak u osób zmagających się ze skórą problematyczną wiele rzeczy może zaostrzać jej stan. Często dochodzimy do martwego punktu, myśląc, że zrobiliśmy już wszystko i nic nie działa. Przyjmujemy z rezygnacją stwierdzenie „taka Pani uroda”. A finalnie okazuje się, że brakowało puzzla w układance, tym brakującym puzzlem może być kinaza mTOR.

Jeśli jesteś osobą dbającą o sylwetkę i często po ćwiczeniach na siłowni przyjmujesz aminokwasy BCAA, to wiedz, że one silnie pobudzają mTOR.

U pacjentów z trądzikiem należy wyciszać i równoważyć aktywność kinazy mTOR. 

Pokarmy bogate w leucynę, mogą zaostrzać trądzik, wpływając na proliferację (szybsze złuszczanie naskórka), wydzielanie androgenów i lipogenezę w obrębie gruczołu łojowego. Źródłem leucyny są produkty mleczne, także sery oraz mięso i strączki.

Aktywowana kinaza mTOR pobudza sebocyty i keratynizację komórek naskórka (dwa z czterech elementów rozwoju trądziku) – to już dużo. Pozostałe dwa elementy to stan zapalny i rozwój bakterii C.acnes.

Aktywatory mTOR

Dieta wpływa na trądzik w większym stopniu niż czynniki genetyczne, a dieta zachodnia nadmiernie pobudza kinazę mTORC1. Wszystko zależy jednak od dawki i częstotliwości spożycia. 

Dowody naukowe potwierdziły zwiększoną aktywność mTORC1 w skórze pacjentów z trądzikiem. 

Wracając jeszcze do leucyny, raczej nie mamy problemów z jej niedoborem, lecz nadmiarem. Zalecane dzienne spożycie wynosi bowiem ok. 40 mg na 1 kilogram wagi ciała, co oznacza, że osobie o wadze 60 kg w zupełności wystarczy zjeść filet z kurczaka wielkości dłoni lub 150 gramowy kawałek łososia. Leucyna zostaje przekształcona w kwasy tłuszczowe, które są głównym składnikiem sebum (łoju). Im więcej w naszej diecie produktów mlecznych, serów, czerwonego mięsa, tym więcej leucyny i pobudzania androgenów. A androgeny jak wiemy, pobudzają produkcję sebum i prowadzą do powstawania mikrozaskórników, z których następnie powstają grudki i wypryski. 

Nadmierne pobudzanie kinazy mTOR ma silny związek z dietą zachodnią (cukier, nabiał, tłuszcze trans, wysoki IG), co zwiększa lipogenezę w gruczole łojowym, wzmaga pracę gonad i sekrecję androgenów. To prosta droga do trądziku. 

mTOR pobudzają:

  • typowa dieta zachodnia –  „western diet”
  • aminokwasy rozgałęzione BCAA (izoleucyna, leucyna i walina)
  • testosteron
  • nadmiar kalorii
  • nadmiar węglowodanów
  • intensywne ćwiczenia fizyczne
  • IGF-1 (insulinopodobny czynnik wzrostu) 
  • insulina

Naturalne blokery mTOR:

  • kurkumina 
  • restrykcja w przyjmowaniu leucyny i glutaminy 
  • restrykcja białkowa 
  • resweratrol 
  • kortyzol (hormon, działa przeciwzapalnie)
  • ogólnie restrykcja kaloryczna / posty
  • dieta ketogeniczna
  • styl żywienia intermittent fasting (post przerywany)
  • NAC (N-acetylo- cysteina)
  • oliwa z oliwek extra virgin
  • kwasy tłuszczowe omega-3 
  • EGCG/ zielona herbata 
  • kofeina 
  • kwas R-alfa – liponowy
  • rhodiola (korzeń arktyczny)
  • kwercetyna
  • karnozyna
  • grzyby reishi 
  • ostropest plamisty

Podsumowując ten artykuł, chcę podkreślić, że najważniejszy jest umiar. W przypadku osób zmagających się z trądzikiem często obserwuję taką sytuację: odstawienie nabiału, słodyczy, glutenu i w zamian za to włączenie dużej ilości mięsa, węglowodanów bezglutenowych i np. suszonych owoców, które mają wysoki indeks glikemiczny. Wyraźne zmiany w diecie powinny być ustalane w konsultacji z dietetykiem lub innym specjalistą. Często myśląc, że podejmujemy dobre, zdrowe wybory popełniamy nieświadomie błędy. 

Moim zadaniem jest dostarczenie Tobie wiedzy, aby tych błędów było jak najmniej. Zapraszam do przeczytania pozostałych artykułów na temat trądziku tu i tu. 

Jeśli masz pytania, przemyślenia dotyczące powyższej treści napisz w komentarzu.

Koniecznie zajrzyj do dwóch poprzednich artykułów:

Publikacje dla dociekliwych:

Zobacz pełną ofertę produktów

Przejdź do oferty

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Wyrażając zgodę, zgadzasz się na używanie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Privacy Settings saved!
Ustawienia prywatności

Gdy odwiedzasz dowolną stronę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w postaci plików cookie. Kontroluj swoje osobiste usługi plików cookie tutaj.


Niezbędne pliki cookie zapewniają podstawowe funkcje, takie jak bezpieczeństwo, zarządzanie siecią i dostępność. Możesz je wyłączyć, zmieniając ustawienia przeglądarki, ale może to wpłynąć na działanie witryny.

Używamy niezbędnych plików cookie, aby nasza strona działała. Chcielibyśmy również ustawić opcjonalne pliki cookie dotyczące wydajności, aby pomóc nam je ulepszyć. Nie ustawimy opcjonalnych plików cookie, chyba że je włączysz. Korzystanie z tego narzędzia spowoduje ustawienie pliku cookie na Twoim urządzeniu, aby zapamiętać Twoje preferencje.

Chcielibyśmy ustawić pliki cookie Google Analytics, aby pomóc nam ulepszyć naszą stronę internetową poprzez zbieranie i raportowanie informacji o tym, jak z niej korzystasz. Cookies zbierają informacje w sposób, który nikogo bezpośrednio nie identyfikuje. Aby uzyskać więcej informacji na temat działania tych plików cookie, odwiedź naszą stronę Prywatność i pliki cookie.

Odrzuć wszystkie usługi
Zaakceptuj wszystkie usługi